Talentgericht communiceren

“Ik heb nu veel meer vertrouwen in mezelf en in de kinderen”. Desiree
 

Wat leer je in dit 1-op-1 coach traject?


gericht te werken vanuit je eigen talenten/sterke kanten
en hoe je deze verder kunt ontwikkelen.

Anderen actief uit te nodigen hun sterke kant in te zetten
en ze verder te ontwikkelen.
 
 
 

Waarom talentgericht communiceren?

 
Onderzoek wijst uit dat communicatie gericht op talent de betrokkenheid, het oplossend vermogen en de productiviteit verbeteren. Van volwassenen en van kinderen.
 
 

Helemaal wanneer zij ook gericht gebruik leren maken van deze sterke kanten,
die ze energie geven.
 
Bovendien groeit hun zelfvertrouwen.
En leveren ze met meer plezier, betere prestaties.

 
Zeker wanneer ze leren om belemmerende punten effectief op te vangen met hun talenten.
Of door actief gebruik te maken van specifieke externe hulpconstructies.
 
 
 
 

Communiceer je daarentegen vooral vanuit je oordeel, verbeterpunten en zwaktes, dan draag je direct bij aan een negatief zelfbeeld van diezelfde volwassenen en kinderen.
 
 
 
Dit werkt vaak demoraliserend, maakt die ander onzeker en zorgt vooral voor wenselijk gedrag dat niet authentiek is aan deze persoon.
 
 
 

Het op lange termijn volhouden van wenselijk gedrag slurpt liters energie.
Wat zich op de lange termijn vaak uit in verzuim, vertrek en lastig of vermijdend gedrag.

 

 
 
 

Waarderend onderwijs & opvang?

 
“(…) de leraar, vo of docent weet dat zijn leerlingen de leerstof op verschillende manieren kunnen opvatten, interpreteren en leren. (…) Hij/zij weet zijn onderwijs af te stemmen op die verschillen tussen leerlingen” (onderwijscooperatie, 2017).
 
Dat is niet de minste beroepsverwachting om aan te voldoen.
Het maakt effectief- en talentgericht communiceren in het onderwijs direct relevant en de tools zeer waardevol.
 
Omdat talentgerichte communicatie, net als effectieve communicatie diverse waardevolle technieken en inzichten biedt in het contact met anderen.
Direct toepasbaar voor zowel opbrengstgerichte en voor (meer) ontplooiingsgerichte organisaties.
 
 

Waarom met peper graag?

Onze coaches helpen teams en docenten om of verder te kijken dan begripsdenken of juist om oog te hebben voor begripsdenken, als talent. En om via talentgerichte communicatie te werken aan een veilige en motiverende leer- en werkomgeving. Voor jou en de kinderen.
 

Onze aanpak is gericht, persoonlijk en effectief.

 
 

Wat doen we niet?

We gaan je niet vertellen hoe je moet lesgeven. Dat weet je al.
Jij bent de expert van jouw vakgebied, zoals wij dat zijn van ons vakgebied.
 
 
Wat doen we wel?
Wij helpen je in dit traject om jouw persoonlijke talenten gericht in te zetten in je werk.
Om buiten je eigen referentiekader de talenten van anderen te kunnen identificeren, effectief te communiceren en daarmee te stimuleren.

In het lokaal en daarbuiten.
 
 
Onze bewezen aanpak biedt ruimte voor diversiteit, vertrouwen in jezelf EN in de ander.
 

  • De overtuiging van je eigen vermogens en die van de ander, blijkt essentieel te zijn voor krachtige leer- en ontwikkeltrajecten; van leerlingen, leraren en leidinggevenden.

 

  • Bovendien is aangetoond dat denken in wat wel mogelijk is, het uitgaan van de gewenste situatie en het delen van grote en kleine successen, motiveert en energie geeft. Aan jezelf en die ander.

 

  • Door dit vervolgens te communiceren vanuit effectiviteit en ‘wat werkt’, worden lastige vraagstukken in je werk en in de klas makkelijker bespreekbaar.

 
 

 
Je leert hoe je

  • je eigen talenten gericht inzet in je organisatie en in de klas
  • die gebieden waar je energie verliest effectief kunt ‘managen’
  • de basis van effectieve communicatie toepast in je werk
  • talentgericht feedback geeft aan volwassenen en kinderen

 
Je krijgt inzicht in hoe je

  • behoeften en talenten van een ander kunt definiëren en faciliteren
  • belemmerende valkuilen van een ander effectief begeleid
  • instructies succesvol aansluit op de opbrengst en gewenste prestaties
  • weerstand in het team en in de klas om kunt zetten in positieve energie

 
Je krijgt vaardigheden om

  • je eigen talent te ontwikkelen en in werkcontext in te zetten
  • het talent van een ander te ontwikkelen en gericht in te zetten
  • effectief om te gaan met talentdiversiteit in groepen
  • waarderende ontwikkel-gesprekken te voeren met collega’s en kinderen

 
 

 
 

Voor wie?

  • Docenten en pedagogisch medewerkers
  • Schoolleiders, directeuren
  • Managers, HR professionals
  • Bouwcoördinatoren
  • Interne begeleiders en mentoren
  • Conrectoren & teamleiders

Iedereen in de opvang en het primair- en voortgezet onderwijs die werkt met een diversiteit aan collega’s en kinderen.
 
 

Het resultaat

Wanneer jij meer gebruik maakt van je sterke punten groeit je zelfvertrouwen en weet je beter je doelen te realiseren.
 
Je hebt meer zelfkennis, kunt meer jezelf zijn op je werk, gemakkelijker samenwerken, je ervaart meer werkplezier, je levert betere prestaties en geeft jezelf een flinke positieve boost voor je verdere ontwikkeling.
 

 
De kinderen en jongeren waar je mee werkt hebben direct baat bij jouw begeleiding om hun verborgen talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Een omgeving die hen daarin stimuleert geeft vertrouwen om te leren en te proberen.
 
Dit leren uitgaan van je sterke kanten is van onschatbare waarde in de latere beroeps- en levenskeuzes die kinderen en jongeren nog gaan maken.
 

“In het huidige digitale tijdperk vol keuzestress, informatieoverload en sociale media druk, zelfs inmiddels een onmisbare basis”.
 
 

Ervaring

“Ik heb jarenlang prima gefunctioneerd. Maar als mijn organisatietalent als kind al was herkend, had ik jaren eerder kunnen doen wat ik ECHT te gek vindt”.
Susan
 
“Sinds ik weet waar mijn persoonlijke talenten liggen, heb ik meer oog en ruimte voor die van anderen en maak ik bewuste keuzes in mijn taken en mijn samenwerking met anderen”.
Esther
 
“Mijn talent ‘veerkracht’ was vaak vermoeiend, omdat ik altijd naar nieuwe bergen zocht om te overwinnen. Nu ik me hier bewust van ben kan ik een gezonde balans behouden voor mezelf en voor mijn omgeving”.
Julien
 
“Ik kon in het interview goed aangeven dat proces denken en efficiëntie iets is wat ik weet dat ik van nature doe, maar nog niet echt heb kunnen ontwikkelen. Dat ik dat juist heel gaaf vind aan deze baan. Dat heeft zeker geholpen in het krijgen ervan”.
Anna

 
 

Ja, ik wil ook talentgericht leren communiceren

 
 
 
Wij zijn groot voorstander van de 80-20 regel en ook dit traject zit boordevol actie en ervaring (80% ervaren 20% theorie).
 
 
 
 
 

Het programma

 

  • Door de 1-op-1 werkvorm is er verdieping
  • daardoor krijg je in kortere tijd, meer inzicht en praktische vaardigheden
  • Je kunt direct gericht aan de slag
  • Je hebt het gehele traject persoonlijk contact met je eigen coach
  • hierdoor kun je oude patronen doorbreken en nieuwe patronen aanleren

 

 

Fase 1

Dit persoonlijke coachtraject start met het invullen van een online, wetenschappelijk bewezen en wereldwijd bekende assessment: Strengthscope® Het uitgebreide persoonlijke profiel dat hieruit voortkomt, geeft een duidelijk overzicht in je sterke kanten en in waar jij je energie vandaan haalt in je werk.
 
Het profiel biedt jou en je coach een helder uitgangspunt voor de rest van de begeleiding en het geeft buiten dit traject een waardevol, levenslang inzicht voor jou als deelnemer
 

Fase 2

Samen met je coach bespreek je aan de hand van dit profiel, jouw persoonlijke successen en belemmerende obstakels en je bepaalt je leerdoel en eind/praktijkopdracht.
 

 

Fase 3

Na dit gesprek ontvang je 8 weken lang, elke week relevante theorie en wat opdrachten. Over talentoptimalisatie en effectieve, talentgerichte communicatie. Deze theorie lees je, beluister je en de opdrachten voer je uit. Op die momenten, dat dit jou uitkomt.
 
We hebben hierin inhoudelijk rekening gehouden met de beperkte tijd die professionals in het onderwijs hebben, naast hun functie.
 
Na deze 8 weken bespreek je samen met je coach je opdrachten, je voortgang, ervaringen en vragen. Je bespreekt daarnaast de persoonlijke praktijkcase voor je eindopdracht.
 

Fase 4

In de 4 weken die volgen werk je zelf de eindopdracht/praktijkcase uit. Dit geeft je de vrijheid om de uitwerking te doen in de werkvorm die bij jou past.
 
Ter voorbereiding voor de uitvoering van de opdracht heb je nog een online Q&A met je coach. Waarin je al je laatste ideeën, vragen en twijfels kunt bespreken.
 
Je voert de eindopdracht uit binnen je eigen werkomgeving. Op een moment dat jou en je team past.
 
Je coach ontvangt hier een korte rapportage en een opname van. Samen met je persoonlijke reflectie vormt dit de inhoud van je eindgesprek.
 
Afronding
Na de succesvolle afronding van het coachtraject ‘talentgericht communiceren’ ontvang je van je coach het certificaat.

 
 

De uren

StrengthScope assessment: 1 uur
persoonlijke coaching: 4 uur
Online coaching: onbeperkt voor 4 maanden
Online lessen en opdrachten: 10 uur
Persoonlijke praktijkopdracht uitwerking, uitvoering en reflectie: 16 uur
Q&A en eindgesprek: 1 uur

Totaal 32 uur
 
 

De kosten

Dit traject volg je voor € 697,- per persoon (excl. BTW).

Wil je dit traject volgen samen met een collega? Dat kan.
Voor 2 personen betaal je € 1147,- (excl. BTW)
 

Ja, ik wil dit 1-op-1 coachtraject!

 
 

Wat is StrenghtScope?

Strengthscope® is inmiddels wereldwijd bekend als één van de belangrijkste online assessment tools. Het maakt je talenten, sterke kanten en energiegevers inzichtelijk en biedt inzicht in waar jij jouw energie juist verliest.
 
De online tools zijn zeer volledig en divers. Er zijn assessments en ontwikkeltools voor: individuen, teams, leidinggevenden en voor het bevorderen van werknemer-betrokkenheid. Ook grotere organisaties zoals Facebook, ING, Gemeente Amsterdam, LEGO, Volkswagen, Tesco, Visa en Accenture maken gebruik van deze assessment tools.
Lees meer
 
 
Bronnen
De onderwijscooperatie; vakbekwaamheidseisen 2017
www.che.nl/ academie
www.cego.be
Strength based Parenting ( M. Reckmeyer, 2016)