Effectief communiceren in 1 dag – training

“Enorm waardevol en zeker aan te raden”. 
 

Waarom effectief communiceren volgens de Gordon methode?

 
Uit onderzoek blijkt dat hard werken niet de directe oorzaak is van negatieve stress.
 
Als je lekker in je vel zit en je dat doet wat je energie geeft, dan ligt overspanning of een burn out niet op de loer. Ook niet als je in dat werk veel uren maakt.
 
 
 
Wat staat er wel bovenaan de lijst van echte stressveroorzakers?

  • conflicten vermijden
  • (dagelijkse) machtsstrijd
  • onduidelijke communicatie
  • onzekerheid
  • en te weinig aangeven van wensen en grenzen

 
 
Binnen organisaties en teams zijn deze factoren zichtbaar in:

een negatieve werksfeer, een hogere uitstroom of omloop van werknemers en een hoger ziekteverzuim.
 
 
Alle bovengenoemde stressfactoren hebben te maken onze individuele communicatievaardigheden.
 
 
We zijn ons vaak niet bewust van onze kwaliteit van communiceren, omdat communicatie op zich iets is wat we als mens van nature, elke minuut van de dag doen.

 
Uit onderzoek is inmiddels gebleken dat de persoonlijke communicatie in organisaties directe invloed heeft op de productiviteit en het resultaat van die organisaties.
 
 
 
 
 
 
Des te effectiever en doelgerichter wensen, behoeften en grenzen intern en extern worden gedeeld, hoe beter de werksfeer en hoe hoger de productiviteit van de organisatie.

 

 
Wat weer direct bijdraagt aan een optimaler resultaat.
 
Communicatievaardigheden staan hierin los van kennis, kunde en talent in je expertise of vakgebied.
 
Gelukkig zijn effectieve communicatievaardigheden voor iedereen aan te leren.
Ze kunnen ook voor jouw team het verschil maken tussen werken en je ‘overwerken’.

 
 

Voor wie is deze met Peper graag training?

We geven deze training geregeld aan teams in het primair- en voortgezet onderwijs en in de kinderopvang.

Want juist als docent of begeleider heb je te maken met een hoge werkdruk, veel verwachtingen en uiteenlopende interne en externe behoeften en belangen.
 
Bovendien ben je constant in contact met de emoties van anderen, terwijl je tegelijkertijd met je eigen wensen en behoeften dealt.
 
Praktische technieken en vaardigheden in effectieve communicatie maken het verschil in een drukke werkdag.
 
Omdat je daarmee

  • duidelijk je boodschap leert formuleren
  • instructie kunt afstemmen op gewenst resultaat
  • je gericht en effectief feedback kunt geven en ontvangen
  • je effectief je grenzen aangeeft
  • weerstand en escalaties voorkomt
  • conflicten effectief oplost
  • en je direct bouwt aan relaties gebaseerd op respect en vertrouwen

 

Kortom, omdat deze methode antwoorden en inzicht biedt in alle belangrijkste stressfactoren.

 

 
Waarbij je relevante, direct toepasbare handvatten en technieken leert, die je professioneel en persoonlijk dagelijks succesvol kunt inzetten.

  • bij de overdracht van informatie
  • bij het stimuleren en motiveren
  • of juist bij het afleren en ontmoedigen van gedrag
  • in de dagelijks samenwerking
  • in de communicatie met leidinggevenden, collega’s, ouders en kinderen

 
 

Je klant als ambassadeur

Ook heb je in het onderwijs en de opvang veel te maken met ouders. Met de één heb je beter en gemakkelijker contact dan met de ander. Bij de één moet je constant grenzen trekken terwijl de ander begrijpt dat je dagelijks met meerdere kinderen dan hun eigen kind te maken hebt.
 

Toch is elke ouder van elk kind belangrijk.

 
Ook de klant relatie wordt direct beïnvloed door de communicatievaardigheden van het team. Zo voorkom je veel misverstanden en aannames als je:

  • als team je boodschap en rapportages helder en effectief kan formuleren
  • je de behoeften van de ouders kunt herkennen en je daarop effectief kunt reflecteren
  • tijdens gesprekken feedback kunt geven die effectief, gericht en helder is

 

 
Dan kun je als team en als individu grenzen trekken zonder je relatie te schaden.
 
Tegelijkertijd kun je succesvol inspelen op emotionele situaties en voorkom je dat die escaleren. Terwijl je ondertussen bouwt aan wederzijds respect en vertrouwen in de organisatie.
 

Ja, ik wil effectief communiceren in mijn organisatie 

 
 

Het programma

De trainer bekijkt altijd eerst samen met de organisatie de wensen en behoeften. Aan de hand daarvan wordt de inhoud van de trainingen verder bepaald.
 
1 dagdeel van de training is er een professionele trainingsacteur aanwezig. Daarmee ervaart het team direct de impact van de nieuw geleerde technieken.
 
Deze rollenspellen ‘op de mat’ verkleinen de drempel tussen leren en toepassen. Waardoor er meer van het geleerde, ook na de training blijft hangen bij de deelnemers.
 

 
 
 
 
 
 
 
 

Tijdens de training gaan we aan de slag met

  • Duidelijk communiceren: wat is dat?
  • Effectief omgaan met je eigen emoties en met emotionele situaties
  • Succesvol confronteren en geconfronteerd worden, van en door een ander
  • Open en eerlijk zijn, zonder je relatie te beschadigen
  • Actief luisteren naar een ander
  • Effectief omgaan met machtsverhoudingen
  • Preventief: conflicten voorkomen
  • Actief: conflicten en waardebotsingen oplossen

 
 

Resultaat

Na deze training kun je als team

  • Doelgericht gesprekken voeren
  • Inspelen op je eigen communicatiestijl
  • Omgaan met meningsverschillen
  • Omgaan met kritiek;
  • Meebewegen met de ander, zonder je eigen grens over te gaan
  • Eerlijk en gelijkwaardig omgaan met anderen;
  • praktische communicatievaardigheden inzetten
  • Opkomen voor je eigen belangen en waarden (assertiviteit);
  • Je werkrelaties verbeteren
  • Slecht nieuws brengen, zonder je relatie te schaden.

 

 
 
 
 

De positieve invloed van deze vaardigheden zijn direct zichtbaar door

  • de positieve onderlinge sfeer, die merkbaar wordt in het gebouw
  • de productiviteit in het samenwerken en het bereiken van beter resultaat
  • het werkplezier en de flexibiliteit van het team
  • de verlaging van het ziekteverzuim
  • een verhoging van de klanttevredenheid
  • verbetering van het imago en het klantbereik, via de ouders

 
 

ervaringen

“Concreet en praktisch. Ik gebruik de ik-boodschap nu bijna voor alles.”

september 19, 2016

Een sterk duo. Linda is betrokken, open en creëert een veilige omgeving. Lee-anne zit snel in haar rol en geeft waardevolle feedback.

Social media expert

april 24, 2017


 
 

Ja, ik wil deze team training 

Deze training boek je nu per dag voor slechts € 1117,- (excl. BTW)

Liever in 2 dagdelen? Dat kan. Dan is de investering €568,70 (excl. BTW) per dagdeel.

 
 

Opvolging

3 maanden na de trainingsdag volgt er een telefonisch feedback gesprek. Hierin kun je alle effectieve communicatievragen die er in de organisatie nog leven stellen en eventuele huidige situaties bespreken met de trainer.
 
De impact van deze training wordt verdubbeld in combinatie met de training talentgericht communiceren.
 
Waarin je team leert om zijn eigen talenten gericht in te zetten en de talenten van volwassenen en kinderen te herkennen en actief aan te spreken. Lees hier meer over deze training.
 
 

Meer informatie?

Wil je weten welke training of combinatie van trainingen het beste bij jouw organisatie en je team past? Vraag gerust een strategiesessie aan.
Mail naar linda@metpepergraag.nl of bel: 06 199 517 53.
 
Wil je op de hoogte blijven van alle tips en truuks en geregeld interessante artikelen ontvangen over effectieve communicatie en talentoptimalisatie?

Schrijf je dan rechtsonder in voor Linda’s blog.